Audience
Audience – Václav Havel
LITERÁRNÍ TEORIE
Literární druh a žánr:
drama, jednoaktová hra, absurdní drama
Literární směr:
vznik v roce 1975, období normalizace v Československu, samizdatové vydání, později oficiálně vydáno po roce 1989; patří do proudu absurdního dramatu a tzv. „divadla malých forem“
Slovní zásoba:
jazyk je hovorový, místy vulgární, jednoduchý, s opakováním a nedokončenými větami; časté jsou dialogy, monology, opakování slov a frází, typické pro Havlovu poetiku
Figury a tropy:
opakování (repetice), ironie, groteska, absurdní situace, dialogická výstavba, časté využití pauz a mlčení
Rytmus, verš, rým:
psáno prózou, bez rýmů, rytmus je dán střídáním replik a mlčení
Vypravěč (lyrický subjekt):
žádný vypravěč, děj je tvořen pouze dialogem dvou postav
Stylistická charakteristika textu:
jednoduché, úsečné věty, časté opakování, jazyková neobratnost, absurdní humor, ironie, nadsázka
Postavy:
- SLÁDEK: intelektuál, disident, nucený pracovat v pivovaru, vzdělaný, ironický, vnitřně svobodný
- MISTR: vedoucí pivovaru, prostý, omezený, touží po uznání, snaží se získat Sládka ke spolupráci s režimem
Děj:
Sládek, bývalý spisovatel, nyní dělník v pivovaru, je pozván na „audienci“ k mistrovi. Mistr se snaží Sládka přimět, aby na něj psal udání, což by mu pomohlo v kariéře. Sládek odmítá, rozhovor je plný nedorozumění, opakování a absurdity. Hra končí v patové situaci, kdy se nic nevyřeší.
Kompozice:
jednoaktová hra, děj probíhá v reálném čase, lineární, bez retrospektiv
Prostor a čas:
pivovar v době normalizace (70. léta 20. století, Československo)
Význam sdělení (hlavní myšlenky, motivy):
kritika totalitního režimu, absurdita života v nesvobodné společnosti, nemožnost úniku z byrokratického systému, téma svobody a nesvobody, morální dilema, ironie, bezmoc
LITERÁRNÍ HISTORIE – společensko-historické pozadí vzniku
Dobové vnímání díla a jeho proměny:
v době vzniku šířeno samizdatem, oficiálně zakázáno; po roce 1989 velmi ceněno jako symbol odporu proti totalitě; dnes považováno za klasiku českého dramatu
Dobová kritika díla a její proměny:
v době vzniku kritizováno režimem, v disentu přijímáno s nadšením; po roce 1989 uznáváno jako zásadní dílo české dramatiky
Aktuálnost tématu a zpracování díla:
nadčasová kritika moci, byrokracie a manipulace, stále aktuální v kontextu svobody a nesvobody
Srovnání s vybraným literárním dílem:
srovnatelné s dalšími Havlovými hrami (Vernisáž, Protest), nebo s absurdními dramaty Samuela Becketta (Čekání na Godota) či Eugèna Ionesca (Plešatá zpěvačka)
Známí autoři stejné doby a spojení s autorem:
- Pavel Kohout (český dramatik, signatář Charty 77)
- Ludvík Vaculík (spisovatel, disident)
- Milan Kundera (spisovatel, exilový autor)
- Samuel Beckett (absurdní drama, inspirace)
- Eugène Ionesco (absurdní drama, inspirace)